Beeldverslag verbouwing Coolblue Retail Concept in Wilrijk- start 2012



De bestaande buitenkant


De bestaande binnenkant


De plintbak wordt neergezet


De kasten worden geplaatst


De koffie wand


De uitpaktafel wordt opgebouwd


De verschillende onderdelen


De verlichting brandt


De televisie opstelling


De verlichte Corian staanders doen het


De 3D shop elementen


De Corian specialisten podia


Het totaaloverzicht van het door Dastro ontworpen Coolblue Retail Concept


De buitenkant tijdens de verbouwing


Het interieur bij binnenkomst


De uitpaktafel


De serviceruimte
Coolblue logo


Online retailer zet in op meer productspecialisme in meer fysieke winkels

De Coolblue vestiging in België is een feit. Op 260 m2 kunnen klanten terecht voor gespecialiseerd advies, het afhalen van online bestellingen en directe service na aankoop. De snelgroeiende onderneming, die in april nog de hoofdprijs won als ‘Beste Webwinkel’ bij de Thuiswinkel Awards, zet naast zijn 163 webshops sterk in op fysieke aanwezigheid in België en Nederland.

Coolblue is niet alleen MP3shop.be, Laptopshop.be en Smartphoneshop.be, maar ook nog 160 andere webshops. De formule: voor bijna elk toestel dat je via het internet kan verkopen, heeft Coolblue een aparte webshop opgericht met enkel dat type toestellen en toebehoren. Bijna wekelijks komt er een nieuwe webshop bij. En met succes; jaarlijks ontvangen de webshops van Coolblue meer dan 40 miljoen bezoekers.

Nieuw winkelconcept
Ook winkels vormen al meer dan 10 jaar een vast onderdeel van de strategie van Coolblue. “Onze klanten hebben vaak al een idee welk product ze ongeveer willen hebben, maar hebben nog een paar vragen of willen het ‘even vasthouden’,” verklaart Pieter Zwart, oprichter en directeur van het bedrijf. “Die mogelijkheid bieden we in onze bestaande winkels in Antwerpen, Rotterdam, Eindhoven en Groningen.” Toch vond het bedrijf dat het beter kon. Toen de bestaande winkel in Antwerpen uit zijn voegen begon te barsten, besloot het om in Wilrijk in primeur een compleet nieuw concept te lanceren. Zwart: “We zijn teruggegaan naar de tekentafel. We hebben gepraat met klanten en medewerkers en honderden kleine en grote verbeteringen doorgevoerd. Van aangenamere verlichting tot een gratis kopje koffie, van een betere doorvertaling van ons merk tot een uitpaktafel om je nieuwe product direct uit te proberen.” De allerbelangrijkste verbetering ziet hij echter terugkomen in de nieuwe ‘specialistenpodia’.

Vier specialistenpodia: eerlijk advies
“We vinden niks erger dan een klant die ontevreden is over zijn productkeuze. Dat willen we voorkomen, door hem bij zijn keuze te helpen,” zegt Zwart. In het nieuwe concept zijn daarom vier specialistenpodia gecreëerd: Telefonie & Tablets, Camera’s, Laptops & PC’s en TV’s. Die hebben ‘live’ demomodellen, veel accessoires en alle website-kennis voorhanden. Zwart: “Maar het belangrijkste: een echte productspecialist, die je met kennis en advies vriendelijk helpt in een eerlijk adviesgesprek.”

Regionale functie: afhalen en service
Naast advies kunnen klanten in het nieuwe concept ook gewoon terecht voor het afhalen van hun online bestelling. Zwart: “Voor sommige klanten is onze belofte ‘vandaag voor 22 uur besteld, morgen gratis bezorgd’ niet snel genoeg. Voor hen geldt: vandaag besteld, vandaag afgehaald in de winkel.” 25% van het winkeloppervlak is bovendien ingedeeld voor service ná de aankoop. Daarmee vervullen de winkels een regionale functie. Uiteindelijk helpt dat ook de online verkopen. “We zien tot wel een uur reistijd rondom de winkel een hogere website-conversie. Klanten willen weten dat ze een plek hebben waar ze naar toe kunnen voor service als iets niet werkt,” aldus Zwart.

Coolblue.be
Het Coolblue verhaal begon in 1999 in Rotterdam, toen drie studenten een webwinkel opstartten voor producten die toen moeilijk te krijgen waren in onze contreien. In 2007 werd Coolblue in België actief met de opening van een winkel in Antwerpen. Werner Bruyns, manager van Coolblue België: “Coolblue is in België aan een stevige opmars bezig. Zo zorgden de 30 werknemers van Coolblue België vorig jaar samen voor een omzetgroei met dubbele cijfers. Dit jaar kwamen er al 30 webwinkels bij, waaronder TVstore.be. En de formule is ook nog lang niet uitgewerkt: we hebben nog meer dan 3.000 domeinnamen geregistreerd!”

Over Coolblue
Coolblue is het bedrijf achter 163 gespecialiseerde webshops. Van Laptopshop.nl tot Koffiecenter.be, trekken al deze shops jaarlijks meer dan 40 miljoen bezoekers. Klanten kunnen bovendien langskomen in de fysieke winkels in Antwerpen, Rotterdam, Eindhoven en Groningen. Coolblue gelooft in ‘obsessieve klantenservice’, waardoor het bij zijn meer dan 1,2 miljoen klanten een klantentevredenheid haalt van 96%. Daardoor won het in zowel 2009, 2010 als 2011 prijzen als Beste Webwinkel in de Thuiswinkel.org en de BeCommerce Awards. In 2012 is de organisatie uitgeroepen tot ‘Slimste organisatie van Nederland.’

Dastro Retailconcepten
Dastro, gespecialiseerd in het ontwikkelen van retailconcepten, is verantwoordelijk voor het ontwerp van dit nieuwe concept. Het traject heeft meer dan een jaar geduurd. Hierdoor zijn alle aspecten en mogelijkheden onder de loup genomen. Dit heeft geresulteerd in een evenwichtig en vanzelfsprekende ontwerp waar veel aandacht is besteed aan de logistiek. Al eerder heeft Dastro het concept ontwikkeld voor Coolblue dat is uitgevoerd in Eindhoven en Groningen. Met dit nieuwe concept staan er meerdere vestigingen op stapel, waaronder in Gent, Utrecht en Amsterdam.